Populära Inlägg Om Hälsa

none - 2018

Lymfombehandling orsakade benbesvär?

Vi respekterar din privatliv.

Jag diagnostiserades med stadium IV follikulärt lymfom i augusti 2007, inklusive engagemang i benen. Jag fick behandlingar av Cytoxan (cyklofosfamid), Fludara (fludarabin), Rituxan (rituximab) och Neulasta (pegfilgrastim) i sex månader i 28-dagarscykler. Före behandlingen hade jag lite benmärg som var lindrad med NSAID (icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel). Under behandlingen ökade benvärkningen till en nivå som krävde Duragesic (fentanyl) 50 mg lapp för att kontrollera det. Min PET-skanning indikerar möjlig eftergift, väntar på benmärgsresultat. Det har varit två månader sedan min sista kemo och Neulasta, och jag har fortfarande svår benbesvär. Är denna svåra smärta orsakad av kemoterapi eller Neulasta? Jag vet att Neulasta orsakar ökad bensmärta, men jag har inte haft en injektion på två månader. Är det något som kan förbättra sig med tiden, eller kan det ta ett tag? Jag är verkligen trött på att ta smärtstillande läkemedel.

Allvarlig benmärg är inte ett typiskt symptom som upplevs av patienter som får den kemoterapi som du beskriver. Du är säker på att Neulasta kan orsaka allvarlig bensmärta, men det varar oftast bara flera dagar. Det är svårt att säga varför du har så signifikant obehag med negativ PET-skanning och det är mycket ovanligt för patienter som har ben marrow involvering med indolenta (långsamt växande) lymfom att ha signifikant benmärg som ett av deras symtom. Det kan vara värt för dig och din läkare att undersöka andra orsaker till benmärg, inklusive artrit.

Läs mer i Everyday Health Lymphoma Center.

Senast uppdaterad: 2008-09-09

Kommentera